Cursus Constructies van Metselwerk

Datum: 23-11-2021
Locatie: Aristo, Hoog Catherijne, Utrecht
Kosten: €1.250,-- excl. BTW

(EC6 2021 incl. seismische belasting)

Wilt u alles weten over constructies van metselwerk? Stichting Stapelbouw en VNconstructeurs organiseren samen de cursus Constructies van Metselwerk. Op 23 en 30 november wordt de cursus voor de negende keer gehouden bij Aristo, Utrecht CS (Hoog Catherijne). De cursusdagen starten 14.30 uur, 17.30 uur wordt een diner geserveerd om vervolgens weer verder te gaan met de cursus. 20.30 uur wordt afgesloten. 6 KE/PE voor het constructeursregister worden verkregen door deelname aan de cursus.

Het gebruik van de Eurocodes is inmiddels gemeengoed. Eurocode 6, ook bekend als NEN-EN 1996, is bedoeld voor het ontwerpen en berekenen van steenconstructies. Deze norm geeft eisen en rekenregels voor ongewapend, gewapend en voorgespannen metselwerk.

De Eurocode 6 bestaat uit vier delen:

• voor de algemene basisregels voor gewapend en ongewapend metselwerk (NEN-EN 1996-1-1)
  • voor de beoordeling van het draagvermogen bij brand (NEN-EN 1996-1-2)
  • voor uitvoering en specificatie van metselwerk (NEN-EN 1996-2)
  • voor eenvoudige rekenregels bij ongewapend metselwerk (NEN-EN 1996-3)

In de Eurocode 6 staan de rekenregels voor gewapend metselwerk en de normen voor het beoordelen van de sterkte van steenconstructies bij brand. Ook is in Nederland NPR 9096-1-1 opgesteld die het meer eenvoudig maakt om de bestaande Nederlandse werkwijze bij het construeren en vervaardigen  van metselwerk te laten aansluiten op de Europese normen.

Tijdens de Cursus Constructies van Metselwerk wordt hier uitgebreid op ingegaan en gaat het ook over seismische belasting.

Voor wie?

De cursus is bedoeld voor ontwerpers, constructeurs, aannemers fabrikanten, uitvoerders, toezichthouders, adviseurs en docenten die in hun werk te maken krijgen met deze norm.

Docenten

De cursus wordt verzorgd door drie zeer ervaren docenten die zowel actief zijn (geweest) in het werkveld als in de academische wereld van onderzoek en onderwijs:

Het gehele programma van deze cursus bevat de volgende onderdelen:

Dag 1 (Vermeltfoort en Martens)

• Inleiding
  • Materiaaleigenschappen
  • Schematisering van draagconstructies in steen
  • Dragende wanden in een geschoord raamwerk
  • Geconcentreerde belastingen
  • Gewapende liggers in metselwerk

Dag 2 (Van der Pluijm en Martens)

• Stabiliteitswanden
  • Lateraal belaste wanden
  • Het gedrag van steenconstructies bij seismische belasting
  • Steenconstructies en brand

PE-punten constructeursregister

6 KE/PE voor het constructeursregister worden verkregen door deelname aan de cursus. Het lesmateriaal wordt digitaal verspreid en beschikbaar gesteld via email vooraf aan de cursus.

Het niveau van de cursus is HBO/WO.

Korting voor leden

Leden van VNconstructeurs ontvangen 10% korting op de cursus en betalen in plaats van €1250,- nu €1125,- exc. btw.

Direct aanmelden