Impact van de nieuwe generatie Eurocodes

De Eurocodes worden herzien. Vanaf 2020 komen deze normen voor het constructief ontwerp beschikbaar. Deze nieuwe Eurocodes worden geschreven voor de constructeur in de praktijk. Om meer te weten te komen over deze ontwikkeling en over staal- en betonconstructies in het bijzonder, organiseert NEN samen met VNConstructeurs een symposium over de impact van de nieuwe generatie Eurocodes. Wilt u als belanghebbende meepraten over dit onderwerp, meld u dan aan!

De Eurocodes zijn gepubliceerd tussen 2005 en 2010 en begon de ontwikkeling van de Nationale Bijlagen. In 2012 werden ze in Nederland door het Bouwbesluit aangestuurd en zijn de Nederlandse TGB normen vervangen.

In 2010 begon een proces dat resulteerde in een werkprogramma voor de herziening van de Eurocodes. Daarin zijn belangrijke signalen opgenomen die vanuit Nederland worden ondersteund:

• verbetering van het gebruiksgemak;
  • vermindering van het aantal nationale keuze mogelijkheden;
  • in lijn brengen met de laatste stand der techniek.

Toonaangevende sprekers

Voor deze bijeenkomst hebben NEN en VNConstructeurs 101 jaar aan relevante, praktische en internationale constructeurservaring bijeengebracht in de vorm van:

• Steve Denton (UK): hoofd civil, bridges and ground discipline WSP, visiting professor university of Bath, voorzitter CEN/TC 250 ‘Structural Eurocodes’
  • Ulrike Kuhlmann (Duitsland): partner Kuhlmann-Gerold-Eisele, professor Universität Stuttgart, voorzitter CEN/TC 250/SC 3 ‘Design of Steel Structures’
  • Hans Ganz (Zwitserland): eigenaar Ganz Consulting, University of Lucerne (HSLU), voorzitter CEN/TC 250/SC 2 ‘Design of Concrete Structures’

Zij praten u bij over de ontwikkelingen en horen daarbij ook graag uw ervaringen om tot goede normen te komen.

Informatie en aanmelden symposium

Het symposium vindt plaats op woensdag 21 november bij Royal Haskoning DHV in Amersfoort (aanvang 15.00 uur). De kosten bedragen €195 voor leden VNC en €235 voor niet leden. Aanmelden kan via www.vnconstructeurs.

Meer informatie

Voor meer informatie over het symposium zie www.vnconstructeurs.nl. Voor meer informatie over normen of over het normalisatieproces kunt u contact opnemen met Mark Lurvink, e-mail mb@nen.nl, telefoon 015 2 690 144.

Leden van het COBc kunnen een  kortingscode aanvragen bij het secretariaat VNConstructeurs