VNconstructeurs: extra eisen aan ontwerpers en uitvoerders

Meer constructeurs in het Constructeur Register en extra eisen aan ontwerpers en uitvoerders. Dat zou bijna-rampen, zoals het ingestorte AZ-stadion kunnen voorkomen. Dat zeggen Bob Gieskens, directeur van de Vereniging van Nederlandse Constructeurs, en Joop van Leeuwen, voorzitter van het Centraal Overleg Bouwconstructies (COBc) in BNR Bouwmeesters.

Het gesprek begint over de instorting van een deel van het dak van AZ-stadion. Joop van Leeuwen, voorzitter van het Centraal Overleg Bouwconstructies (COBc), waar de gemeentelijke constructeurs in zijn verenigd, ergert zich aan de diverse conclusies die al direct na de instorting naar buiten werden gebracht: “Zelfs deskundigen riepen al wat de oorzaak was, maar dat kun je nog helemaal niet weten. Gelukkig gaat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid gedegen onderzoek doen. Wat ik wel weet is dat de gemeentelijke constructeurs het dak bij oplevering nauwkeurig hebben gecontroleerd.”

Bob Gieskens wijst op de tijd die is verstreken tussen de oplevering en instorting: “Het verschil met de instortingen van de parkeergarage Eindhoven en het dak van de Grolsch Veste is; dit stadion stond er al dertien jaar. Wat is er nou in die dertien jaar gebeurd aan onderhoud, wijzigingen, et cetera.” Van Leeuwen: “Ondeugdelijk laswerk kan pas na vele jaren van werking en bijvoorbeeld vocht gaan falen.”

Constructeursregister
Joop van Leeuwen is tevens voorzitter van de Raad van Toezicht op het Constructeursregister. Deze organisatie bewaakt de kwaliteit van constructeurs en constructieve toetsers en bevordert de deskundigheid. Het register is te vergelijken met het register voor accountants, het is een stempel van goedkeuring van constructeurs. “En ze hebben de plicht tot jaarlijkse bijscholing”, aldus van Leeuwen. “Er zijn circa 1.500 constructeurs geregistreerd, maar er zijn er veel meer nog niet geregistreerd. Wij vinden dan ook dat veel meer constructeurs geregistreerd moeten zijn”, zegt Gieskens, die directeur van de Raad van Toezicht is. “Wat nog veel belangrijker is: het instrument is er, maar die constructeurs moeten dan ook bij complexe projecten worden aangesteld. Wat VNconstructeurs betreft zou dat een hoop bouwdrama’s kunnen voorkomen. Wij pleiten er ook voor dat er tijdens de gebruiksfase periodieke controles van risicovolle constructies plaatsvinden.”

En de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen? Gaat die nog verlichting brengen? “Niet voor de gebruiksfase, want deze wet gaat over nieuwbouw. En dan bovendien alleen gebouwen met een laag risico, zoals woningen”, reageert Gieskens. “Maar het begint met goed ontwerpen en goed bouwen. Waarom stellen we geen extra eisen aan ontwerpers en uitvoerders?”

Bron: BNR Bouwmeesters

NEN Connect Eurocodes

NEN Connect is het online normbeheerprogramma van NEN. Met NEN Connect heeft u altijd toegang tot uw normencollectie.

De Eurocodes zijn de Europese normen voor constructieve veiligheid. Ze zijn in het Bouwbesluit 2012 aangewezen. Met NEN Connect Eurocodes kunt u ze gemakkelijk online raadplegen en zijn ze altijd actueel.

Naar NEN Connect Eurocodes