BORGR uit de startblokken

Een even gedegen als handzaam instrument voor het écht borgen van de constructieve veiligheid bij bouwprojecten, door alle betrokken projectpartners. Dat wordt BORGR, de nieuwe online tool van het Kennisportaal Constructieve Veiligheid (KPCV).

Lancering van de tool is voorzien voor komend najaar, maar dat is beslist het wachten waard. Binnen elke fase van het bouwproject biedt de tool straks de belangrijke aandachtspunten voor het borgen van de constructieve veiligheid. Per attentiepunt linkt de tool naar overeenkomstige en aanvullende informatie op de website van het KPCV. Ook verwijzingen naar de bestaande online KPCV-tools (Persoonlijke Scan en Projectteam Scan) zullen vast niet ontbreken.

Net als deze voorgangers, wordt BORGR (in principe) gratis aangeboden. Bovendien wordt de nieuwe tool interactief. Aan de vaste, meer generieke aandachtspunten kunnen gebruikers eigen organisatorische of projectspecifieke punten toevoegen. Ook is het mogelijk ervaringen met het borgen van constructieve veiligheid in de projectpraktijk te delen met mede-gebruikers. Zo wordt BORGR steeds verder verrijkt met bruikbare kennis en inzichten. Dat sluit dan weer naadloos aan bij de doelen van het Manifest Veiligheid dat begin dit jaar door onder meer het KPCV is bekrachtigd: regie op veiligheid, verbetering van de constructieve veiligheid én verbetering van het lerend vermogen in de sector.

BORGR wordt voor en van alle partners in het bouwproject, maar richt zich toch vooral op de verantwoordelijke veiligheidsregisseur. Aan de hand van de tool gaat de veiligheidsregisseur samen met de projectteamleden steeds aan het einde van een projectfase na of alle aandachtspunten voor die fase naar behoren zijn afgehandeld. Eventueel onbehandelde items worden dan alsnog aangepakt of meegenomen naar de volgende fase. Vóór aanvang van de uitvoering moeten dan alle veiligheidsseinen op groen staan.

Om in de herfst van dit jaar ‘live’ te gaan, heeft communicatiebureau Vuurrood op basis van een programma van eisen al een prototype en een plan voor de verdere ontwikkeling van de tool gemaakt. De benodigde praktijkkennis wordt ingebracht door bedrijven en organisaties uit verschillende geledingen van de bouw, van Aboma en BAM tot Pieters Bouwtechniek en initiatiefnemer Dura Vermeer. Om betreurenswaardige veiligheidsincidenten bij projecten ‘niet nog eens mee te maken’, ontwikkelde de bouwonderneming vijf jaar geleden al een XLS-tool, gebaseerd op het Compendium Aanpak Constructieve Veiligheid en de Gedragscode Constructieve Veiligheid van NEPROM. Deze tool kan mede model staan voor de nieuwe, professionele BORGR.