Toezichthouders en Handhaverscongres VBWTN 15 april Madurodam Den Haag

Starttijd: 10:00:00
Eindtijd: 16:00:00
Locatie: Madurodam, Den Haag
Kosten: Het congres is gratis voor alle individuele leden, niet leden betalen € 230,00.

NB. Op 24 maart jl. heeft de regering besloten dat er tot en met 1 juni geen evenementen en bijeenkomsten mogen worden gehouden. Dit betekent uiteraard ook dat het Toezichthouders en Handhaverscongres niet door zal gaan. Als organisatie gaan wij nu kijken naar mogelijkheden om dit congres nog in de tweede helft van dit jaar te laten plaatsvinden.
Alle reeds aangemelde deelnemers krijgen van ons bericht, en worden zodra er een nieuwe datum is gevonden persoonlijk hiervan op de hoogte gebracht!

*** Wij hebben het maximaal op de locatie mogelijke aantal deelnemers bereikt en hebben daarom de inschrijving moeten sluiten! ***

Op een werkelijk prachtige locatie waar met een helicopterview kan worden toegezien op de mooiste bouwwerken van Nederland vindt op woensdag 15 april voor de eerste keer een VBWTN congres plaats speciaal voor Toezichthouders en Handhavers. Uiteraard is er ieder jaar in Oktober het grote jaarcongres van de Vereniging BWT Nederland, maar op dit congres worden naar de mening van de meer praktijkgerichte Toezichthouders en Handhavers te weinig onderwerpen besproken die specifiek voor hun werk, taak en rol zijn toegesneden. Dit heeft er dan ook toe geleid dat samen met Danny Spaans en Vincent Weijermans, beide toezichthouders in Den Haag een eerste Landelijke toezichthouders en handhaversdag BWT wordt georganiseerd. Vandaar dat de locatie voor dit eerste Toezichthouders en handhaverscongres in Den Haag zal plaatsvinden, met ook een ruime inbreng vanuit BWT Den Haag.

Het congres vindt plaats midden op het park Madurodam, waarbij in de lunch en na afloop van het congres de deelnemer ook de gelegenheid wordt geboden het park te bezoeken. De onderwerpen zijn praktijkgericht, en zijn bedoeld de toezichthouder en handhaver praktijklessen te geven die toegepast kunnen worden in het dagelijkse werk. Om zo veel mogelijk onderwerpen te kunnen behandelen worden er tijdens de dag drie workshopronden gehouden. Ook zal natuurlijk worden besproken welke impact en rolverandering er voor de toezichthouders zal plaatsvindend door de komst van de Wet Kwaliteitsborging en de Omgevingswet. Het programma is al bijna rond, en inschrijven kan via www.bwtinfo.nl Het congres is gratis toegankelijk voor leden van de Vereniging BWT Nederland, voor niet leden van de vereniging zijn de kosten € 230,- per deelnemer. Er is dit eerste congres plek voor maximaal 220 deelnemers, dus wacht niet te lang met aanmelden.

Voorlopig programma

09:30 uur

Registratie deelnemers, ontvangst met koffie/thee
10:00 uur

Welkom en opening

Door Else Poortvliet, Voorzitter Vereniging BWT Nederland.

10:10 uur

Toezien op Den Haag in uitvoering

Presentatie over toezicht op de bouw van het OCC/Spuitheater Den Haag door Erik van den Berg van de gemeente Den Haag.

10.30 uur

De Lerende community toezicht en handhaving

Lancering van de BWT-App toezicht en handhaving die het doel heeft om binnen het BWT de samenwerking, het delen van kennis, en het uniformeren van taakuitvoering te verbeteren door Anton Wolthuis en Henk Ouwens van Human Talent Group.

10:55 uur

Toezicht op brandveiligheid gevels en de Essentiële bouwkundige controlepunten.

De risico's van na-isolatie, renovatie op de brandveiligheid herkennen als toezichthouder door Olaf van de Aa van de gemeente Den Haag en een kijkje in de nieuwe uitgave Essentiële bouwkundige controlepunten door Leo Oosterveen van BBN.

11:20 uur

Koffiepauze

11:45 uur

De rol van de toezichthouder en handhaver onder de Wkb en Omgevingswet
Door Wico Ankersmit, directeur Vereniging BWT Nederland. aansluitend verplaatsen naar Workshopronde 1.

12:10 uur

12:10 tot 13:00 Workshopronde 1

13:00 uur

Lunchpauze met mogelijkheid bezoek Madurodam.
13:50 uur 13:50 tot 14:40 Workshopronde 2
14:40 uur 14:40 tot 14:50 Zaalwissel.
14:50 uur 14:50 tot 15:40 Workshopronde 3
15:40 uur

Afsluiting plenair door burgemeester  Foort van Oosten gemeente Nissewaard

Met aansluitend om 16.00 een borrel.

De workshops zijn onderverdeeld in drie thema's.
Schrijf je snel in want vol = vol

Toezicht in de praktijk

Workshop 1e ronde: Praktijktoezicht op verschillende soorten funderingen en constructies, Theo Dukel en Michael Spaans van de gemeente Den Haag

Workshop 2e ronde: Toezicht op brandveiligheid in de praktijk, Olaf van der Aa van de gemeente Den Haag en Micha de Jong van Efectis.

Workshop 3e ronde: Samen werken met de Arbeidsinspectie aan een goede bouw- en sloopveiligheid door Vincent Hilhorst

Handhaving in de praktijk

Workshop 1e ronde: Evenementen; Een complex samenspel van factoren, Carlo Poels van de gemeente Den Haag en Jos van Heck van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen.

Workshop 2e ronde: Betreden van een drugspand: Een praktijk casus Spaanse Polder uit de BWT-app door Wout Gelderloos van de gemeente Rotterdam en Nils Kruger van het RIEC

Workshop 3e ronde: De nieuwe rol van toezicht en handhaving van risicogericht naar doelgericht door Natasja Schouten-Lening van Senze.

Toezicht en handhaving op de bestaande voorraad

Workshop 1e ronde: De rol van BWT bij en na incidenten. Casus gasexplosie Den Haag, Leonard van der Starre en Richard Stouten gemeente Den Haag

Workshop 2e ronde: Geluidsoverlast en de rol van BWT door Herman Stemfoort, Guillaume van den Berg en Menno de Ronde van de gemeente Den Haag.

Workshop 3e ronde: Toezicht en handhaving op het energielabel C en Duurzaam gebruik in het BBL door Ruben van Brenk van de gemeente Utrecht