VBWTN Toezicht en handhaverscongres 12 mei 2022

Madurodam Den Haag

Twee jaar hebben wij het moeten uitstellen, maar nu zal dan eindelijk op 12 mei a.s. op een werkelijk prachtige locatie, waar met een helicopterview kan worden toegezien op de mooiste bouwwerken van Nederland, voor de eerste keer een VBWTN congres plaatsvinden speciaal voor toezichthouders en Handhavers. Tijdens dit nieuwe congres, dat dus eigenlijk al zijn derde editie zou moeten hebben, staan de meer praktijkgerichte onderwerpen centraal die de toezichthouder en handhaver in zijn of haar dagelijkse werk tegenkomt. Samen met Danny Spaans en Vincent Weijermans, beide toezichthouders in Den Haag is het programma dat al sinds 2020 op papier stond aangepast en geactualiseerd waardoor dit eerste Landelijke toezichthouders en handhaversdag in Den Haag zal plaatsvinden. Deze editie kent dan ook een ruime praktijkgerichte inbreng vanuit het Bouw- en Woningtoezicht en de Pandbrigade van Den Haag.

Het congres vindt plaats midden op het park Madurodam, waarbij in de lunch en na afloop van het congres de deelnemer ook de gelegenheid wordt geboden het park te bezoeken. De onderwerpen zijn praktijkgericht, en zijn bedoeld om de toezichthouder en handhaver praktijklessen te geven die toegepast kunnen worden in het dagelijkse werk. Om zo veel mogelijk onderwerpen te kunnen behandelen worden er tijdens de dag twee workshopronden gehouden. Ook zal natuurlijk worden besproken welke impact en rolverandering er voor de toezichthouders zal plaatsvindend door de komst van de Wet Kwaliteitsborging en de Omgevingswet. Nieuw in het programma is ook een presentatie over het geheel geactualiseerde toezichtprotocol dat dan geheel volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving en onder de Omgevingswet kan worden toegepast. Het programma is al bijna rond, en inschrijven kan via www.bwtinfo.nl Het congres is gratis toegankelijk voor leden van de Vereniging BWT Nederland, voor niet leden van de vereniging zijn de kosten € 250,- per deelnemer. Er is dit eerste congres plek voor maximaal 220 deelnemers, dus wacht niet te lang met aanmelden.

Alle deelnemers die zich al hadden aangemeld voor het congres in 2020 hebben inmiddels bericht ontvangen om als eerste zich ook weer aan te melden voor dit congres op 12 mei a.s.

Voorlopig Programma

09:15 uur

Inloop

10:00 uur

Welkom en opening

Door Else Poortvliet, Voorzitter Vereniging BWT Nederland

10:10 uur

Den Haag in uitvoering
Presentatie over toezicht op de bouw van het OCC/Spuitheater Den Haag door Erik van den Berg van de gemeente Den Haag

10:30 uur

De Lerende community toezicht en handhaving

Hoe gaan we samen de BWT-App toezicht en handhaving tot een succes maken. Deze heeft het als doel om binnen het BWT de samenwerking, het delen van kennis, en het uniformeren van taakuitvoering te verbeteren.

11:00 uur

Toezicht op brandveiligheid gevels.

De risico’s van na-isolatie, renovatie op brandveiligheid herkennen als toezichthouder. (sprekers, Den Haag en Rotterdam)

11:20 uur

De rol van de toezichthouder en handhaver onder de Wkb en Omgevingswet met het geactualiseerde toezichtsprotocol Bbl

Door Wico Ankersmit, directeur Vereniging BWT Nederland