Nieuws mei 2019

Ministerie van BZKAC publiceert rekenregels voor de beoordeling van breedplaatvloeren

23-05-2019

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft rekenregels en een stappenplan gepubliceerd waarmee gebouwen met breedplaatvloeren definitief beoordeeld kunnen worden. De rekenregels spitsen zich toe op het vloerdetail: de aansluiting ter plaatse van de naden tussen de afzonderlijke breedplaten.

Langste 3D geprinte brug ter wereld rolt uit de printer

20-05-2019

Deze week is gestart met het printen van de langste 3D geprinte betonnen brug ter wereld.Opdrachtgevers Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen en tientallen nieuwsgierige bewoners van de wijk Dukenburg, waar de brug komt te liggen, hebben een kijkje genomen in de printfabriek van Saint-Gobain Weber Beamix en BAM Infra Nederland.

Avondbijeenkomst Constructieve Veiligheid in teken van aanbevelingen OvV

07-05-2019

Constructieve veiligheid is een veel besproken onderwerp in de huidige praktijk van de constructeur. In oktober 2018 publiceerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid het rapport “Bouwen aan Constructieve Veiligheid”. Het rapport gaat uitgebreid in op de lessen die door alle partijen in de keten kunnen worden geleerd van de parkeergarage Eindhoven en eerdere incidenten.

Hallen

07-05-2019

’Hallen’. Deze titel dekt de lading van het (studie)boek dat zojuist bij Bouwen met Staal is verschenen. De nieuwe publicatie bedient HBO- en TU-studenten bouwkunde en civiele techniek, maar ook de constructeur in de beroepspraktijk met 280 pagina’s over de kenmerken en constructiesystemen van (stalen) hallen en het constructief ontwerpen van éénbeukige geschoorde hallen volgens de Eurocode 3.

Normontwerpen betonstaal en nationale bijlage ontwerp en herberekening van betonconstructies ter commentaar

06-05-2019

De normontwerpen van het wijzigingsblad voor betonstaal, en voor de nationale bijlage bij ‘Eurocode 2: Ontwerp en berekening van betonconstructies - Deel 1-1, zijn gepubliceerd voor commentaar. Alle geïnteresseerden kunnen de normontwerpen inzien en voorzien van commentaar tot 15 juli 2019.

Aanbieding afschrift brief over breedplaatvloeren en brandveiligheid

06-05-2019

Minister Ollongren stuurt de Tweede Kamer een afschrift van haar antwoord op de open brief van Stichting Expertise¬centrum Regelgeving Bouw (ERB), DGMR en Efectis betrekking tot breedplaatvloeren en brandveiligheid.

De presentaties van de regiodagen 2019 staan live

02-05-2019

De presentaties van de regiodagen staan live.