Nieuws januari 2020

Dorien Staal is de nieuwe voorzitter van de Betonvereniging

29-01-2020

Sinds 17 december is Dorien Staal de nieuwe voorzitter van de Betonvereniging. Zij volgt daarmee Ton Buijink op, die wegens een andere baan afscheid heeft genomen van zijn werkzaamheden in het bestuur. Met een bevlogen vrouw aan het roer zet de Betonvereniging de ingezette koers voort. In dit interview gaat Dorien onder andere in op haar motivatie, de toekomst en haar uitspraak op de Betondag van 14 november jl. over ‘Betonschaamte’. Een uitspraak die de nodige stof deed opwaaien in de betonbouwsector.

Factsheet voor professionals over de stand van zaken ondermijningswetgeving per 1 januari 2020

21-01-2020

Deze factsheet voor professionals geeft de stand van zaken per 1 januari 2020 van de Ondermijningswetgeving.

Nieuw! Op 15 april is het eerst VBWTN congres voor Toezichthouders en Handhavers

21-01-2020

Op een werkelijk prachtige locatie waar met een helicopterview kan worden toegezien op de mooiste bouwwerken van Nederland vindt op woensdag 15 april voor de eerste keer een VBWTN congres plaats speciaal voor Toezichthouders en Handhavers.

Nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 124 Constructieve veiligheid

10-01-2020

Er is een nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 124 Constructieve veiligheid verschenen. De CROW-CUR Aanbeveling 124:2019, opgesteld door SBRCURnet commissie/CROW-werkgroep ‘Constructieve veiligheid bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden’, geeft richtlijnen en procedures voor de beoordeling van de constructieve veiligheid van bestaande bruggen en viaducten van decentrale overheden.

Brandveiligheidsaspecten houten bouwwerken

09-01-2020

Naar verwachting zal het aantal houten bouwwerken toenemen, want bouwen met hout is duurzaam. Tijdens de groei van bomen nemen deze CO2 op, welke niet meer vrijkomt, tenzij het hout wordt verbrand. Dit in tegenstelling tot beton en staal, tijdens de productie daarvan komt juist erg veel CO2 vrij. Respectievelijk zo’n acht en vijf procent van de totale wereldwijde CO2-uitstoot.