Wat doet het Bouw- en Woningtoezicht eigenlijk?

Wat doen jullie nu eigenlijk. Of waar houdt het Bouw- en Woningtoezicht zich nu eigenlijk allemaal mee bezig. Zo maar een paar vragen die ik wel eens krijg als ik het over mijn werk heb. En een beetje cynisch wordt er wel eens gezegd, dat is toch die afdeling die de bouwvergunningen afstempelt. Op de Websites van de vereniging staat uiteraard goed beschreven wat een Bouw- en Woningtoezicht, of VTH afdeling doet. In de verschillende dossiers en themapagina’s op BWTinfo is goed en uitgebreid te zien waarmee wij ons allemaal bezig houden, maar toch was er eigenlijk geen goed overzicht van wat ons vakgebied nu allemaal precies doet, of anders gezegd welke taken, producten en diensten het Bouw- en Woningtoezicht allemaal levert. Daar heeft de gemeente Rotterdam nu verandering in gebracht door het uitbrengen van een prachtige waaier met de titel “Bouw- en Woningtoezicht Producten en diensten”. De inleidende tekst van de waaier begint met; Wij van Bouw- en Woningtoezicht doen heel veel verschillende dingen. Wij zijn bezig met de stad van vandaag. In elk opzicht. Maar wat kunnen we precies voor je doen? Om je op weg te helpen, hebben we al onze producten en diensten verzameld. Dus heb je iets nodig? Hier vind je het antwoord.

Vervolgens worden de ruim 50 verschillende producten en diensten uitgebreid beschreven. Een prachtig document dus om te laten zien hoe veelzijdig, boeiend en vooral van meerwaarde ons vakgebied is. De waaier die uiteraard ook digitaal beschikbaar is via dit bericht is wellicht, met grote dank aan de gemeente Rotterdam, ook voor uw organisatie een voorbeeld om aan uw inwoners te laten zien wat uw Bouw – en Woningtoezicht allemaal doet voor haar inwoners, bedrijfsleven, initiatiefnemers en uw bestuur. Want ik vraag mij zelf wel eens af of uw gemeenteraad of college- van Burgemeester en Wethouders wel in de gaten heeft dat deze ruim 50 producten en diensten ook in uw gemeente worden geleverd. En jazeker, ook na de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen blijft het Bouw - en Woningtoezicht dit doen!

Klik hier voor de digitale waaier “Bouw- en Woningtoezicht Producten en Diensten”

Wico Ankersmit

Directeur vereniging Bouw – en Woningtoezicht Nederland.