Nieuws mei 2021

NTA periodieke keuring constructieve veiligheid op komst

20-05-2021

Het NEN is gestart met de ontwikkeling van een Nederlands Technische Afspraak (NTA) voor het periodiek keuren van de constructieve veiligheid van grote publieksgebouwen zoals theaters, bioscopen en (voetbal)stadions. De startbijeenkomst van de samenstellende werkgroep staat voor eind deze maand op de rol.

Kennisbundel Geothermie

18-05-2021

In Nederland wordt veel kennis op het gebied van de (veilige) energietransitie ontwikkeld. Die kennis wordt op diverse manieren vastgelegd en verspreid, waardoor versnippering van de kennis op de loer ligt. Het IFV heeft daarom in vier documenten kennis gebundeld. De eerste kennisbundel over waterstof is inmiddels verschenen. In de tweede bundel staat geothermie (aardwarmte) centraal. De komende weken volgen kennisbundels over zonnepanelen en windturbines.

KPCV lanceert online tools constructieve veiligheid

14-05-2021

Op haar website biedt KPCV twee gratis tools aan voor het borgen van de constructieve veiligheid in de bouwpraktijk.

Zembla uitzending over belangen bij brandtesten

07-05-2021

Op donderdag 6 mei om 20.25 uur is de uitzending ‘Brandende belangen’ te zien bij BNNVARA op NPO 2. In deze uitzending wordt ingegaan op normen voor de brandveiligheid van isolatiemateriaal. Tijdens de uitzending worden diverse deskundigen aan het woord gelaten, die ingaan op de tekortkomingen in de huidige testen, en ook de verschillende belangen die hierbij spelen