Bijeenkomst Platform Grote Gemeenten op 8 februari in Almere

Beste collega’s

Hierbij de agenda voor het Platform Grote Gemeenten op 8 februari in Almere.

Zoals je in de
agenda kunt lezen willen we graag starten met het leren van elkaars beste voorbeelden in procesverbetering van het vergunningenproces. Inschrijven kan hier
In Almere hebben we afgelopen jaar onze handen vol gehad aan het in goede banen leiden van de enorm toegenomen bouwproductie. In 2018 willen we een verdere kwaliteitsslag maken inzake de inhoudelijke behandeling en het contact met de klant.
Natuurlijk zijn wij daarin al druk bezig om zelf het wiel uit te vinden. We willen hierbij echter graag van ons netwerk gebruik maken. We nodigen jullie daarom uit om de voorbeelden waar je trots op bent, waar je iets voor de aanvragers of juist inhoudelijk goed geregeld hebt met ons te delen. Wij verzamelen alle input en zorgen dat deze 8 februari beschikbaar is om te bespreken en van elkaar te leren.

Joost Verplak zal vanuit Almere het verzamelen van de informatie op zich nemen. Als je als reply op deze mail kan aangeven bij welke personen in jouw organisatie hij te rade kan gaan dan is hij al enorm geholpen en wordt jij niet meer door hem lastig gevallen.

Onderwerpen waar wij aan denken zijn:

• vergunningen beleid conform wet vth.
  • Digitaal communiceren met klanten, e-mail is makkelijk maar biedt eigenlijk onvoldoende privacy waarborgen. Zijn er goede onderbouwingen waarom hier toch voor gekozen is. Of goede ingeregelde alternatieven.
  • Normtijden voor vergunningverlening. We hebben ze, maar een regelmatig terugkerend discussiepunt waar we nog nooit naar tevredenheid uit gekomen zijn. Een van jullie wel?
  • Systeem van kwaliteitsborging.
  • Snelle ontvankelijkheidstoets? Voorafgaand aan inhoudelijke toetsing of zelfs zonder inzet van de adviseurs. De markt vraagt hier regelmatig om. Onze inhoudelijke medewerkers zien dit niet zitten omdat ze voorzien dat je te veel zaken over het hoofd gaat zien en die dan alsnog moet gaan opvragen.
  • Zijn er gemeenten die hier wel goede ervaringen mee hebben? Of juist goed onderbouwd hebben besloten om dit niet te doen?
  • Standaard afspraken voor wat wel/niet in de vergunning voorwaarden mag. We werken veel met inhuur en willen graag tot een soort standaard pakket komen waar dan naar behoeft uit geput kan worden.
  • Afspraken over wat toezicht zelf doet en waarvoor ze echt een constructeur moeten raadplegen.
  • Aanpak om te zorgen voor goede aanvragen. Beloning voor goede aanvragen/straf voor slechte aanvragen.
  • Toezicht op vergunningvrij bouwen (bestuurlijke besluiten hierover?)

Met vriendelijke groet,

Joop van Leeuwen