COBc-congres 2 november 2017

Starttijd: 9:31:00
Eindtijd: 17:00:00
Locatie: Royal Theater Heerlen, Stationsplein 5
Kosten: Als u werkzaam bent bij de overheid dan betaalt u € 100,00. Als u werkzaam bent in het bedrijfsleven dan betaalt u € 150,00. Bedragen zijn exclusief 21% BTW

Op 2 november is er weer het jaarlijkse COBc-congres. Deze keer is de afdeling Zuid-Oost de organisator die ons uitnodigt in een schitterende locatie namelijk het Royal Theater Heerlen. Het belooft dan ook een boeiende dag te worden voor en door u en uw collega’s. Wij hopen u allemaal te ontmoeten op 2 november in Heerlen.

Het bijwonen van deze studiedag levert 2 KE/PE punten op voor het constructeursregister

​Voorlopig programma

09.30

Inloop

10.15

Welkom  en opening

door Wethouder Barry Breaken

10.25

Door! Ook zonder WKB

Door Wico Ankersmit, Directeur Vereniging BWT Nederland

Nu de Wet kwaliteitsborging door de Eerste Kamer nog niet in stemming is gebracht is het nog afwachten of en wanneer hij er komt. Maar wij moeten door. Ook zonder Wkb. Over het hoe, wat en waarom neemt Wico Ankersmit u mee in  zijn presentatie over de laatste stand van zaken en waar we als vakgebied mee aan de slag moeten gaan

10.45

​Herziening Eurocodes 2020

​Door Mark Lurvink

11.10 Koffiepauze en bezoek expositie
11.25

Bestaande kunstwerken in de gemeente en de Eurocode... voldoen ze nog?

Door: Patrick Willemen

Op kunstwerken moet tegenwoordig meer verkeersbelasting gerekend worden dan vroeger. De verkeersklassen zijn verdwenen. Hoe gaan we dan om met de bestaande bruggen?
Dit vraagstuk leeft bij beheerders en constructeurs.  De SBRCUR commissie maakt een richtlijn waarin wordt aangegeven welke mogelijkheden er zijn om scherp maar verantwoord te rekenen aan bestaande constructies.

11.50

Het Maankwartier

Door Michel  Huisman

12.15 Lunch en bezoek informatiebeurs

13.15

Instorting Multi Purpose Building Eindhoven Airport : ir. Jan Meester Op 27 mei 2017 is het in aanbouw zijnde Multi Purpose Building van Eindhoven Airport ingestort. Door Adviesbureau Hageman is een onderzoek naar de oorzaak van deze instorting uitgevoerd. In de presentatie zal worden toegelicht welke aspecten zijn onderzocht en hoe dat is gedaan. De resultaten van het onderzoek naar de instorting bij Eindhoven Airport hebben geleid tot een stappenplan voor de beoordeling van breedplaatvloeren in Nederland. De eerste ervaringen van het werken met dit stappenplan zullen worden gepresenteerd.
13.45

Jaarverslag COBc

Met het nieuws en de mededelingen van het bestuur.
Door Joop van Leeuwen. Voorzitter Cobc

14.00

Workshop 1 keuze o.a. uit:

- Rondleiding Maankwartier : o.l.v. Michel Huisman (max 30 personen)
- Discussie toekomst COBc
- Constructies van monumenten - hoe hier mee om te gaan:prof. Dr. Ing. Dirk J. de Vries is bouwhistoricus en werkt sinds 1984 bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed als onderzoeker en adviseur.
Daarnaast is hij sinds 2000 bijzonder hoogleraar Bouwhistorie & Erfgoed aan de Universiteit Leiden, gastdocent bij de Fac. Bouwkunde TU Delft en de cursus Restauratietechniek van de gemeente Amsterdam. Eerder was hij (hoofd)redacteur van het Bulletin KNOB en Restauratievademecum, begeleider en schrijver van uiteenlopende publicaties over gebouwd erfgoed.

14.45 Koffiepauze en bezoek informatiebeurs
15.00

Workshop 2 keuze o.a. uit:

- Rondleiding Maankwartier : o.l.v. Michel Huisman (max 30 personen)
- Discussie toekomst COBc
- Constructies van monumenten - hoe hier mee om te gaan: prof. Dr. Ing. Dirk J. de Vries is bouwhistoricus en werkt sinds 1984 bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed als onderzoeker en adviseur.

15.45

Korte nabespreking resultaten van discussie toekomst COBc.

15.55

60 jaar Bouwtoezicht - persoonlijke ervaringen van twee generaties:

door ​Andries Broersma

16.15 Borrel en bezoek expositie
17.15 Einde COBc congres

​Let op het is niet nodig om een lidnummer in te vullen, dit veld kunt u gewoon overslaan.

De begintijd van de bijeenkomst is bewust op 10.15 uur gezet i.v.m. de dienstregeling van de trein. Met de huidige dienstregeling ben je met de intercity van 07.45 vanuit Utrecht CS om 09.56 uur in Heerlen en dus op tijd voor de opening. Vanaf het station in Heerlen is het circa 5 minuten lopen naar het Royal Theater.

Presentaties

Door! Ook zonder WKB

Door Wico Ankersmit, Directeur Vereniging BWT Nederland

Herziening Eurocodes 2020

Door Mark Lurvink

De Eurocodes, de normbladen voor constructieve veiligheid, worden herzien. Projectmatig gestart in 2015 met financiering door de Europese Commissie moet de volgende generatie Eurocodes gebruikersvriendelijker en toekomstbestendig zijn. Wat staat er te gebeuren, hoe is het georganiseerd, hoe kan u invloed uitoefenen en wanneer kunnen deze nieuwe Eurocodes in Nederland worden gebruikt? De presentatie geeft een overzicht.

Bestaande kunstwerken in de gemeente en de Eurocode... voldoen ze nog?

Door: Patrick Willemen

Het Maankwartier

In deze presentatie vertelt Michel  Huisman over de ontwikkeling van het Maankwartier.

Instorting Multi Purpose Building Eindhoven Airport

Door ir. Jan Meester

Jaarverslag COBc

Nieuws en de mededelingen van het bestuur.
Door Joop van Leeuwen. Voorzitter Cobc

Constructies van monumenten - hoe hier mee om te gaan

60 jaar Bouwtoezicht - persoonlijke ervaringen van twee generaties:

door Andries Broersma

Na 60 jaren ervaring met Bouwtoezicht en 18.000 projecten verder geeft  de tweede generatie constructeur een persoonlijke kijk op de kwaliteit van de relatie van zijn bureau  met de publieke zaak. Een opvallend positief verhaal zo vlak voor de borrel.