Datum: | 12-6-2025 |
Starttijd: | 10:30:00 |
Eindtijd: | 17:00:00 |
Locatie: | De Reehorst, Bennekomseweg 24, Ede |
Kosten: | Gratis voor alle leden van de vereniging. Niet leden betalen € 215,50 excl. btw per persoon |
Het managementsymposium wordt gehouden in De Reehorst te Ede aan de Bennekomseweg 24 tegenover het IC Station Ede-Wageningen.
Wij nodigen u van harte uit voor het Managementsymposium annex de ALV van de Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland met als thema ‘Naar een digitale transformatie van VTH en een kwalitatief BWT
Dit jaar houden wij ons managementsymposium op 12 juni a.s. wederom samen met het Provero congres, waarbij een deel van het programma gescheiden, en een deel van het programma gecombineerd wordt gehouden. Door deze combinatie krijgt u een breed aanbod aan workshops om uit te kiezen, en zijn de pauzes tijdens deze dag op de zeer interessante beurs met veel innovaties en ontwikkelingen op het gebied van digitalisering binnen de fysieke leefomgeving. Het jaarthema van de vereniging past hier dan ook heel goed binnen en wij stellen het zeer op prijs als u als lid van de Vereniging BWT aanwezig kunt zijn. De Vereniging zijn wij met u als lid samen!
Wij hebben voor u weer een mooi programma weten samen te stellen met aansprekende onderwerpen en sprekers. Tijdens het plenaire programma staan twee onderwerpen centraal. Het eerste onderwerp gaat over de bewezen inzet van digitale hulpmiddelen zoals BIM en het nieuwe AI binnen het VTH domein om zo efficiënter, effectiever en tijdbesparender te kunnen werken in een tijd waar kennis en inzet schaars en duur is, of om meer varianten door te rekenen en achtief digitaal te sturen op kwaliteit.
Het tweede onderwerp gaat over iets bijzonders dat in gemeenteland nog niet zo vaak voorkomt, zeker nog niet binnen VTH. Wij gaan de opleiders aangeven wat wij belangrijk vinden dat onze medewerkers moeten leren. Op deze manier nemen wij als gemeenten zelf de regie en geven wij aan wat onze ambtenaren moeten leren en moeten kunnen na afloop van een opleiding zodat ook de digitalisering helpt werk leuker en efficienter te maken.
Na de sluitingsdatum ontvangt u de bevestiging van uw inschrijving voorzien van de routebeschrijving, het definitieve programma en indien van toepassing de factuur. De stukken voor de ALV van de Vereniging BWT Nederland zullen eveneens eind mei op de website van de vereniging worden geplaatst. Deze zijn dan te vinden op de speciale pagina ALV 2024 aangemaakt op www.vereniging-bwt.nl, dezelfde pagina waarop u zich ook kunt inschrijven voor deze bijeenkomst.
Gelet op het boeiende programma van dit managementsymposium verwachten wij een grote opkomst. De inschrijving sluit 4 juni 2025 of eerder indien het maximaal aantal deelnemers is bereikt.
Het bestuur van de Vereniging BWT Nederland ziet uit naar uw komst.
10:30 - 10:50 uur |
Registratie deelnemers, ontvangst, bedrijvenmarkt |
10:50 - 11:00 uur |
Opening door Wico Ankersmit (dir VBWTN) |
11:00 - 11:30 uur |
Bim is de standaard, maar nog niet binnen BWT Ieder groot bouwproject, maar tegenwoordig ook de kleinere projecten worden ontworpen in BIM. Niet alleen op het vlak van de bouwtechnische eisen, maar ook de ruimtelijke regels worden daarom steeds vaker in 3d gebruikt. En Nederland is al voor een groot deel in 3d beschikbaar. Pim van Meer Redert, directeur Digitalisering van VORM en kwartiermaker digitalisering binnen NEPROM en Rick Klooster, directeur van Future Insight nemen ons mee in de wereld van BIM. Zij vragen aandacht dit ook binnen het bevoegd gezag zo snel als mogelijk te gaan inzetten en laten met voorbeelden zien dat dit goed mogelijk is. |
11:30 - 12:00 uur |
Naar een keurmerk voor de opleidingen ABW en de nieuwe opleiding ABW voor toezichthouders en juristen handhaving bestaande bouw en woontoezicht Zoals hierboven beschreven zullen Anton Wolthuis en Anjo Hoogendoorn u meenemen in het lopende project om te komen tot een landelijke opleiding bouw- en woontoezicht en het gaan opzetten van een landelijk kwaliteitskeurmerk voor BWT-opleidingen. |
12:00 - 12:30 uur |
ALV en actualiteiten vanuit de vereniging: jaarverslag, jaarrekening, jaarplan, meerjarenbegroting, bestuursbenoemingen) Toelichtingen door Jennemieke Kleijwegt Roelof Oost en Wico Ankersmit. |
12:30 - 13:15 uur |
Lunchpauze |
13:15 - 14:25 uur |
Workshopronde 1
|
14:25 - 14:50 uur | Theepauze en informatiemarkt |
14:50 - 16:00 uur |
Workshopronde 2
|
16:00 uur |
Gezamenlijke afsluiting van het Provero congres en het Managementsymposium van de VBWTN. |
16:00 - 17:00 uur |
Samen proosten op een succesvolle dag onder het genot van live muziek. |
Jaarstukken
De accountant heeft de jaarstukken 2024 goedgekeurd, en worden hierbij aan de leden ter inzage gelegd.
Controleverklaring bij jaarrekening 2024
Jaarrekening 2024
Concept Notulen 2024
Workshop rondes
U kunt een uit beide Inhoudelijke rondes 1 bijeenkomst kiezen. De eerste workshops per ronde zijn georganiseerd door de VBWTN. De andere workshops zijn door georganiseerd door Provero en hebben allemaal de relatie met de ruimtelijke regelgeving binnen de Omgevingswet.
Workshopronde 1
W 01.1 |
De ondersteuning van werkprocessen in het VTH domein met digitale AI experts (VBWTN workshop) We weten allemaal dat er alleen maar meer regelgeving komt, en we weten ook dat we dit met minder vakmensen in het VTH domein moeten behandelen en afwerken. Hoe kunnen we deze 2 ontwikkelingen combineren. Door ondersteuning van digitale agents creëren we een extra efficiëntie in het vergunningsverleningsproces. Chat functionaliteit en vergunningsvrij is inmiddels wel bekend, maar hoe AI ook kan ondersteunen in het digitaliseren van processen wordt door Max van Riel van Struck toegelicht. |
W 01.2 |
Annotatierichtlijn artikelstructuur
|
W 01.3 |
Zoom in op Regels op de Kaart Wist je al dat zoeken op onderwerp beschikbaar is en dat je hiermee DSO-breed kunt zoeken op thema? Wil je weten welke mogelijkheden je verder hebt met zoeken, wat je kunt met tijdreizen, hoe je een door jou opgebouwd kaartbeeld deelt met anderen, hoe handig de renvooi weergave is en waarvoor de compacte weergave bedoeld is? Door: Ineke Schaake, Django Blok en Pauline Simons (Kadaster) |
W01.4 |
Goed voorbereid op een voorbereidingsbesluit Een voorbereidingsbesluit vanuit de provincie kan flinke gevolgen hebben voor de toepasbare regels binnen gemeenten. Maar wat betekent dit concreet voor jouw werk? In deze workshop krijg je helder inzicht in de impact van zo’n besluit en hoe de samenwerking tussen provincie en gemeente hierin een cruciale rol speelt. Door: Rob van de Plassche (provincie Drenthe) en Peter Zandijk (gemeente Pijnacker-Nootdorp) |
W 01.5 |
De rol van bodem in het omgevingsplan De bodem is niet alleen de basis onder onze voeten, maar ook het fundament van ons bestaan. Het is de bron van ons voedsel en biedt bescherming tegen de grillen van het klimaat. Sinds de invoering van de Omgevingswet in 2024, zijn de beleidsregels voor bodem verweven in deze wet en de bijbehorende besluiten en regelingen. Kom en ontdek hoe je het bodembeleid kunt afstemmen op de lokale situatie en hoe dit bijdraagt aan duurzame ontwikkeling en de bescherming van onze leefomgeving! Door: Sanne Kruize-Smouter en Edward Wacker (TAUW) |
W 01.6 |
Leertraject DSO professional In deze workshop maak je kennis met het leertraject DSO-professional. Een uniek traject waar intensief wordt gewerkt aan kennis, vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Doel is om het tekort aan DSO-professionals op te vangen door het opleiden van eigen medewerkers. Het traject wordt momenteel bekostigd door IPO, VNG, Unie van Waterschappen en de Rijkspartijen Omgevingswet. Tijdens de workshop wordt het leertraject kort toegelicht en zullen twee deelnemers een presentatie geven van hetgeen ze hebben opgeleverd tijdens het praktijkdeel van de opleiding.
|
Workshopronde 2
W 02.1 |
Hoe is BIM te gebruiken om de vergunningsprocedure echt te automatiseren? (VBWTN workshop) Op BIM-gebaseerde toetsing van bouwaanvragen belooft een snellere en transparantere controle, terwijl dit tegelijkertijd de kwaliteit van bouwontwerpen verbeterd. Maar hoe realiseer je dit in de praktijk? Wat zijn de voorwaarden en eerste stappen? |
W 02.2 |
Omgevingsplannen, voorbeelden uit de praktijk De Omgevingswet is inmiddels anderhalf jaar in werking en de eerste voorbeelden van omgevingsplannen worden zichtbaar in de viewer regels op de kaart. In deze sessie wordt getoond hoe regels over gebruik en aanleggen in verschillende omgevingsplannen zijn geregeld. Daarbij wordt ingegaan op de effecten van bepaalde juridisch en technische keuzes voor het stelsel. Het wordt een praktijkgerichte sessie waarin concrete voorbeelden worden besproken. Door: Jildou de Witte & Sanne Drost (RHO Adviseurs) |
W 02.3 |
Het projectbesluit in STOP/TPOD: Wat komt hier allemaal bij kijken Wat is een handige aanpak bij het opstellen van een projectbesluit? Hoe ziet het projectbesluit eruit in het Omgevingsloket en wat is daarvoor nodig? De provincie Gelderland heeft in de aanloop naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet samen met haar softwareleverancier gewerkt aan een format voor een Projectbesluit conform de standaard STOP/TPOD. We laten zien hoe het projectbesluit is opgebouwd en hoe het tijdelijk regelingdeel werkt op het omgevingsplan. Wat betekent dat voor gemeenten? Door: Eelke Gerritsen, Serviceteam Omgevingswet (provincie Gelderland) |
W 02.4 |
Aanmaken van nieuwe activiteiten: een gewaarschuwd mens telt voor 2! Hoe pak je het aan wanneer je nieuwe activiteiten moet toevoegen en welke impact heeft het op toepasbare regels? |
W 02.5 |
REV data binnen ruimtelijke plannen en omgevingsvergunningen Algemene uitleg over het REV, en de REV-informatie ketens. Kwaliteit van de data, wat kun je er mee, relatie met het DSO en de wereld van standaarden. We nemen jullie mee bij de uitdagingen die we zijn aangegaan en nog tegenkomen zoals 400 bronhouders aansluiten, betrekken bij verbetering van de datakwaliteit en onze veranderkundige benadering. Door: Bob Felix & Frans Geurts (Rijkswaterstaat) |
W 02.6 |
Van planvorming naar uitvoering: voorkom verstoringen in de keten Een zorgvuldig opgebouwd plan staat of valt met een doordachte structuur en heldere samenhang. Wanneer deze ontbreekt, ontstaan misverstanden in de uitvoering: vergunningen komen bij de verkeerde instantie terecht, ketenpartners werken langs elkaar heen, en vertragingen stapelen zich op. Wat bedoeld is als een samenhangend beleidsplan, raakt zo versnipperd in de uitvoering. De regelanalist is hierin onmisbaar: door vroegtijdig inzicht te geven in de werking van het plan binnen het systeem en het stelsel, voorkomt u dat kleine onvolkomenheden grote gevolgen hebben voor de praktische uitvoering. Voorkom vertragingen, frustraties en inefficiënties: betrek de regelanalist vanaf de start en waarborg soepele samenwerking in de hele keten. Door: Chris Boeije, Systemteam DSO-LV |
De toegang is gratis voor alle leden van de Vereniging BWT Nederland, waarbij wij hopen op een zo goed mogelijke vertegenwoordiging vanuit het management. Niet leden van de vereniging zijn ook welkom tegen betaling van € 215,50 excl. btw per persoon.
Voorwaarden voor gratis deelname aan bijeenkomsten
Deelnemers die niet verschijnen en/of zich niet binnen 48 uur voor de betreffende bijeenkomstdatum per mail hebben afgemeld, ontvangen een factuur van €100,- administratiekosten. Dit ten behoeve van de al gemaakte kosten voor catering, locatie en andere gemaakte kosten voor dit evenement.
Uw deelname zal worden geregistreerd via een presentielijst. De lijst zal worden verspreid aan de andere deelnemers. Bij deelname gaat u akkoord met het maken én gebruiken van fotomateriaal van het congres voor onze website, ons vakblad Bouwen met Kwaliteit, en onze social media kanalen. Mocht u hier toch bezwaar tegen hebben, dan verzoeken wij u dit expliciet aan te geven op het aanmeldformulier.