Beton Actief nieuwsbrief 27 juni 2024

Binnenkort, op 13 juli, is het 145 jaar geleden dat Eugène Freyssinet geboren werd. Deze Franse ingenieur geldt voor velen als de uitvinder van voorgespannen beton. Zijn innovaties en bijdragen hebben een aanzienlijke impact gehad op de moderne betonbouwtechnieken. Zo zien we, de innovatie van gisteren is de praktijk van morgen.

Ga jij net als Freyssinet het verschil maken als constructeur? De opleiding Constructief Ontwerpen van BV/BmS biedt dé kans om jouw kennis te verdiepen en jouw carrière te bevorderen. Samen met erelid Werner Dees, lid sinds 1961, laten we zijn jaren in de sector de revue passeren. Waar heeft hij aan bij kunnen dragen? Welke rol speelde de Betonvereniging daarin?

Verder blikken we terug op een succesvolle Algemene Ledenvergadering (ALV) waar belangrijke beslissingen zijn genomen en de toekomst van de vereniging is besproken. Tot slot nemen we je mee naar de terugkomdag van de Community of Practice en de eerste resultaten van de vijf Communities.

Lees verder voor alle details over deze onderwerpen, onze events, onze cursussen, en blijf op de hoogte van alles wat speelt binnen de Betonvereniging!

Een hele fijne zomer gewenst!

Blijf leren en groei in de bouw!

Elke dag nieuwe kennis opdoen, net als Wim Verloop, kan ook jouw carrière een boost geven! Schrijf je nu in voor de opleidingen van BV/BmS en ontdek hoe je continu kunt blijven leren en jezelf kunt ontwikkelen in de betonindustrie. Mis deze kans niet om te groeien en te excelleren in jouw vakgebied! ????

Schrijf je nu in bij BV/BmS

Erelid Werner Dees

Donderdag 20 juni kwamen ereleden en houders van erepenningen in Delft bij elkaar voor de tweejaarlijkse erelunch van de Betonvereniging. Een van hen was Werner Dees, 90 jaar, betonconstructeur en al sinds 1961 lid van de Betonvereniging. Zijn jarenlange inzet bracht hem diverse rollen, zoals examinator en technisch secretaris voor Europese betonvoorschriften. Hij was ook eindredacteur van de Grafieken en Tabellen voor Beton (GTB) van 1988 tot 2010. In 2011 eerde de vereniging hem met het erelidmaatschap vanwege zijn uitzonderlijke bijdragen aan betonstandaarden.

Graag laten we Dhr. Dees aan het woord over zijn ervaringen en de waardevolle relaties die hij opbouwde binnen de Betonvereniging. Hij blijft nog steeds op de hoogte van ontwikkelingen in de sector door elke uitgave van Cement helemaal te lezen! Wel maakt hij zich zorgen over de afhankelijkheid van digitalisering in berekeningen: 'Tegenwoordig vertrouwen we op het apparaat ... Je hebt geen idee van de juistheid van een berekening, als je er geen handberekening als globale controle naast legt.’

Lees het hele gesprek met deze betonpionier

Op woensdag 29 mei vond de jaarlijkse algemene ledenvergadering (ALV) van de Betonvereniging plaats. Tijdens de vergadering werd het jaarverslag van 2023 goedgekeurd. Het jaarverslag van 2023 kun je hier teruglezen.

Hoogtepunten van de ALV 2024

Lezingen en rondleiding: Inspirerende bijdragen van Bart van Kampen (architect bij De Zwarte Hond) en Arie Verschoor (Projectleider bij Ballast Nedam) bij Theater Zuidplein in Rotterdam.

Bestuurswisseling: Dorien Staal (Dura Vermeer) droeg na vijf jaar het voorzitterschap over aan Sander den Blanken (BAM Infra).

Nieuwe bestuursleden: Mirte van der Pol (Heidelberg Materials), Brechtje van den Beuken (Bosch Beton) en Henrik Hooimeier (RWS) (herbenoemd).

Erelid Dorien Staal: Dorien Staal werd benoemd tot erelid vanwege haar buitengewone inzet en bijdragen aan duurzaamheid binnen de betonsector. Onder haar leiderschap werden concrete stappen gezet richting verduurzaming van beton door middel van effectieve samenwerkingen in de gehele keten. Haar betrokkenheid bij het Betonakkoord en de bevordering van kennisontwikkeling en -uitwisseling binnen de sector hebben de missie van de Betonvereniging versterkt. We willen Dorien Staal hartelijk bedanken voor haar waardevolle bijdragen.

We kijken terug op een geslaagde middag vol inspiratie! Noteer alvast 28 mei 2025 voor de volgende ALV. Speciale dank aan alle leden en sprekers. We kijken uit naar een jaar vol nieuwe ontwikkelingen en samenwerkingen binnen de beton(bouw)sector.

Alle leden van de Betonvereniging zijn van harte welkom om deel te nemen aan de ALV. Wil jij er in 2025 bij zijn, maar ben je nog geen lid? Klik op de knop hieronder voor meer informatie over het lidmaatschap.

Kies uit drie typen lidmaatschap

Community of Practice: Terugkomdag 31 mei

Begin 2024 zijn Rijkswaterstaat en de Betonvereniging gestart met vijf Communities of Practice (CoP's). Deze groepen van experts delen kennis om te komen tot praktische oplossingen voor de verduurzaming van beton. Er kan al veel, maar het gebeurt nog niet. Hoe kunnen we de hindernissen wegnemen?

Tijdens de terugkomdag op 31 mei 2024 in het LEF Future Center blikten de CoP’s terug op het proces en deelden hun voortgang tot nu toe. Elke CoP heeft te maken met uitdagingen zoals tijdgebrek, maar de drive tot persoonlijke actie is er. Dit zijn de resultaten tot nu:

• Innovaties geaccepteerd krijgen: Ze werken aan een handreiking om de juiste gesprekken te voeren en innovaties geaccepteerd te krijgen.
  • Opschalen wat al kan: Jan de Koning kan na de hulp van de CoP zijn recept voor geopolymeerbeton inbrengen bij het Betoninnovatieloket.
  • Levensduurverlenging: Ze hebben helder in beeld wat er nodig is voor meer bewustwording over renovatie en vervanging.
  • Grondstoffenvoorraden: Ze vinden het moeilijk om het grotere belang voor langere termijn doelstellingen helder te maken.
  • Angstwapening: Ze richten zich op het verminderen van verspilling van wapening en willen deze kennis uitdragen via vakbladen, cursussen en congressen.

We zien al mooie resultaten, maar we zijn nog niet klaar! Alle CoP’s gaan hun ideeën verder uitwerken. Wil je weten wat hun resultaten zijn? Kom dan naar het Beton Event van 21 november waar de CoP’s deze zullen delen met iedereen.

Beton Event 2024

Mis nooit meer een evenement

Zoek je de nieuwste trends in de sector? Wil je jouw netwerk uitbreiden? Onze evenementen bieden hiervoor de perfecte kans.

Inspiratiereis Noorwegen 24-26 oktober
Beton Event 21 november
Beton Experience 21 november
Betonprijs 21 november

Bekijk hier alle evenementen

Wijzigingen voorbehouden. De datum die bij een cursus staat, is de startdatum. Kijk op de website voor de vervolgdata.

Doorlopende inschrijving
Basiskennis Beton Algemeen Online
Kennismaken met Betononderhoud en Betonreparatie OnlineBasiskennis Beton Algemeen EXAMEN

Augustus 2024