Je bent ervan en je blijft ervan!

Tijdens het op 8 juni gehouden managementsymposium van de Verenging Bouw- & Woningtoezicht heeft Nahkaj Schoen, voorzitter van de COBc werkgroep “Wet kwaliteitsborging”  in een boeiend betoog de leidraad "Je bent ervan en je blijft ervan" gepresenteerd. Deze leidraad beschrijft de rol van het Bouwtoezicht na invoering van de Wet Kwaliteitsborging van het bouwen en legt de nadruk op de constructieve kant. Het is opgesteld door 10 leden van de vereniging verspreid over heel Nederland.

Het COBc (Centraal Overleg Bouwconstructies) is een expertisenetwerk van gemeentelijke constructeurs  op het specifieke domein van de constructieve veiligheid. Het COBc functioneert als onderdeel van de Verenging Bouw- & Woningtoezicht.

Het document is breed opgezet en bevat heel veel nuttige informatie voor iedereen die met het gemeentelijk bouwtoezicht heeft te maken, waaronder het lokale bestuur, het management en zeker ook de mensen die met het VTH beleid bezig zijn.

Er zijn simpelweg drie opties voor gemeenten. (1) Niets doen als de wet ingaat en alles voor zoete koek aannemen. (2) Al het werk dubbel gaan doen of (3) de onderlinge samenwerking zoeken en die met de kwaliteitborgers. Als jullie het document lezen zal duidelijk worden dat eigenlijk er maar één optie is en dat is de samenwerking zoeken, controleren en bijsturen en handhaven daar waar nodig is!

De basis voor deze leidraad is het bestuursakkoord tussen de VNG en het ministerie. Hierin is geregeld dat het bevoegd gezag haar volledige handhavende taak behoudt. Hoewel vaak de suggestie wordt gewekt dat de bouwtoezichttaken van het bevoegd gezag minder zullen worden, is dat nog maar de vraag. Een gedeelte van ons werk wordt door de kwaliteitsborger uit handen genomen. Maar veel taken blijven bestaan of verschuiven. En er ontstaan ook nieuwe taken. En als er problemen ontstaan, wat zeker in het begin te verwachten is, dan moet het bevoegd gezag wel kunnen optreden en handhaven. En hebben ze de kennis, kunde en de capaciteit dan nog wel in huis?

De ervaring uit de proefprojecten tot nu toe is, dat veel opgeleverde bouwwerken nog niet volledig aan het Bbl (Besluit bouwwerken leefomgeving) voldoen en dat een volledige kwaliteitsverklaring door de kwaliteitsborger nog niet kan worden afgeven. Dat betekent dat het gebouw nog niet in gebruik mag worden genomen! Dit percentage opgeleverde bouwwerken zonder volledige kwaliteitsverklaring is tijdens deze proefperiode al aardig hoog. En als we straks echt met de Wkb starten zal dit percentage alleen maar toenemen. Wat gaan gemeenten dan doen? Allemaal vragen waarover het bevoegd gezag nu al moet nadenken! De leidraad kunt u vinden en downloaden via www.bwtinfo.nl